lørdag 3. desember 2016

Vinterlesing

Det er udiskutabelt vinter her hos meg, og julemåneden har på sitt sedvanlig insisterende vis gjort oss bevisste på den nært forestående kjøpefesten. På holke skal jeg manøvrere meg fram, med ribbemage og riskrem på haka, for å skaffe meg alle gavene, helst før styremøtet, men etter jobb, før middag, men etter foreldresamtalen. Så gjenstår det bare baking, sju slag og mer til skal og må skvisjes inn mellom omsorg for snørrete barn, teaterforestillinger, julebesøk, gaveinnpakking, leiting etter broddene, juleavslutninger, julekortskriving, julepynting, juleverksted, gaveutvekslinger, mer leiting etter broddene, telefoner fra elektrikeren, kurskvelder, Luciafeiring, nissefest og, til slutt, sjølve julehelga. Om jeg får lest noe særlig, er svært uvisst. Om jeg kommer i mål med alt dette andre, er en helt annen sak. Det er jo jul. Alt skal være på stell når det er jul!

Alexander L. Kielland
...er nå først i køen! Og det bør bety at han snart blir lest. Snart. 

Flatøybok
Jeg bladde i denne perla av ei utgivelse seinest i går, og kjenner på stemninga: Vintertid er sagatid. Jeg er bare nødt til å fullføre det jeg holder på med nå, så skal jeg vende blikk og fokus bakover nok en gang, til middelalder og vikingtid og tøffe tak, til steile kvinner og barske mannfolk, til religionskonflikter og maktkamper, til holmgang og æresdrap. Jeg gleder meg!

Brit Bildøen
Boka om Jon Utskott og Adam Hiorth er ferdiglest og omtalt! Adam Hiorths veg var ei fornøyelig affære, og jeg koste meg masse med lesinga. Anbefales!

Jens Bjørneboe
På den andre sida sitter Jens Bjørneboe, det store alvorets mann. En intens motvekt til Bildøens humørfylte miljøkaving. Jeg sparer han til en grå dag, da humør og vær passer overens med det dystre, mørke som han skriver fram. Ingen blir spart, verken samfunn eller mennesker - og heller ikke leseren.

Liv Køltzow
Etter lang tids lesing og mye fundering, kom det endelig et langt innlegg om Liv Køltzows bok om Amalie Skram, lest i forbindelse med biografisirkelen til Ingalill. Verdt hver time! Amalie Skram er en fascinerende og kompleks person, og Køltzow makter å gjøre henne levende. En får også et godt innblikk i hvorfor Amalie Skram skreiv så godt, og hvorfor det hun skreiv fortsatt gjør så massivt inntrykk. Ei imponerende bok, intet mindre. Lesekryss!

Per Olov Enquist
Før den siste juletallerkenen er rydda bort og nyttårskalkunen kommer på bordet, har jeg et mål om å i alle fall begynne på Per Olov Enquists sjølbiografi Et annet liv. Kan hende jeg må realitetsorientere lesemålet mitt etter hvert, men ambisjonene er det i alle fall ingenting å si på.

Elisabeth Aasen
Jeg har brukt store deler av november på å lese Kvinners spor i skrift av Elisabeth Aasen sammen med Birthe. Boka er god, men kan hende litt tung, og jeg må innrømme at jeg har slitt litt med konsentrasjonen når det har butta i mot. Men nå er jeg i mål, og innlegg kommer snart. 

Jennifer Egan
Bølle på døra, står det på ei bokrygg i ulestreolen min, og jeg tenker på da jeg var lita og gikk julebukk og gamle rosiner og bløte mandariner var alt vi fikk. Vi var nok ikke så veldig bøllete, men dårlig snop gikk vi fort lei av, gitt. Det blei en del ringe-på-og-stikke-av på nyåret. Men av en eller annen grunn tror jeg ikke at Egans roman handler om akkurat det.

Tracy Chevalier
Englefall sneik seg inn og blei lest mellom den virkelige verdens kvinnesakskvinner som skildres hos Elisabeth Aasen og damer med skikkelig tæl, skildra av Doris Lessing. Englefall er bleikere enn det meste, men passerer vel til nød. Lesekryss.

Doris Lessing
Jeg henger etter med mye, men særlig har det dratt ut med Lessing-boka, som skulle ha vært lest for snart en måned sia til åttende runde av Bokhyllelesing 2016. Jeg kan ikke skylde på annet enn dårlig tidspunkt, for boka er god. Og dessuten er jeg snart i mål, så et innlegg er innen rekkevidde.

Biografi
I midten av desember er det tid for årets siste runde av biografisirkelen, og temaet er is og snø eller noe deromkring. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke emnet, og har som kjent ikke enormt mye å velge i mellom. Men om jeg får tid til å lese, kan det hende at jeg går for boka om Den svarte vikingen. Om jeg har skjønt rett, gifter han seg med ei dame fra Bjarmeland, og der er det rikelig med både is og snø. 

Sigrid Undset
Jeg og Birthe samleser jevnt og trutt, og nå lurer vi på å sette i gang med Undsets andre romanserie fra middelalderen, nemlig de to omfangsrike bøkene om Olav Audunssøn. De er helt nye for meg, så jeg gleder meg veldig! Tidspunkt er enda litt uklart. Om du vil være med, er det bare å lese.

Amalie Skram
I jula er det desidert siste runde av Bokhyllelesing 2016, der vi bare skal kose oss og lese kalenderbøker, julebøker eller julegavebøker. Jeg skal lese Julehelg av Amalie Skram, ei bok med jul i tittelen som jeg attpåtil fikk til jul i 2013. 

Faglitteratur
Kvinners spor i skrift - supplement til norsk litteraturhistorie faller greit innafor kategorien faglitteratur. Her er det rett på sak med mange fakta, biografiske riss, saklig diskusjon, litterær produksjon, påvirkning i samtida, ignorering i framtida, samt heftig argumentasjon over hvorfor den og den er viktige - både som kvinner, forfattere og tradisjonsbærere. Et strålende verk! 

Med ønske om ei fin adventstid for dere alle!

11 kommentarer:

  1. Det er travelt i adventtida!Det er nok mange som kjenner seg igjen her! Som pensjonist kan jeg kutte ut noe av dette, men jula skal bli som før, med alle tradisjoner intakt. Det kommer jo noen hjem som forventer det. Ser på leseplanen din, og ser mange interessante forfattere jeg gjerne skulle lest mer av. Har planer om boka til Elisabeth Aasen, og leser gjerne flere bøker av Doris Lessing. Skal også lese Liv Køltzow. Men akkurat nå skal jeg sette en kakedeig og koke en lammerull. God advent, med mye lys og varme!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du steller i stand med juletradisjoner for familien! Det gleder jeg meg til å kunne gjøre også - i ro og mak - når jeg blir eldre og livet ikke er så hektisk. Nå er det noe å gjøre hver eneste dag, jeg ser fram til ferie og pause.

      Elisabeth Aasen anbefales veldig - "Driftige damer" er nok den beste tittelen så langt, eller "Barokke damer" med svenske dronning Christina i hovedrolla. Jeg vil også lese mer Lessing - har "Den gylne notatbok" på vent og gleder meg til den dagen jeg skal begynne. Har du lest den?

      Kos deg med advent og ro, juleforberedelser og pynt! Ønsker deg og dine en fredelig tid.

      Slett
  2. Litt artig, jeg postet nettopp en oppdatering hos meg :D
    Du har mye spennende på programmet ser jeg - og Doris Lessing! Henne skulle jeg ha lest mer av, og har en ulest bok i hyllen; Martha Quest.

    Ønsker deg en superfin desember :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har lest innlegget ditt! Ser at du har skaffa deg mange spennende bøker, og at du leser Stephen King. Og at Undset er bestilt! Jeg venter på deg:)

      Er "Martha Quest" del av en serie? Jeg kjenner ikke til den. Har fortsatt "Den gylne notatbok" liggende ulest, må nok ta den først. Etter alt dette andre, riktig nok...

      Kos deg masse med advent og juleforberedelser!

      Slett
    2. Ja, det er første bok av en serie på fem. Den gylne notatbok er skikkelig bra, den kan du glede deg til :)

      Undset er kommet og jeg er klar i løpet av helgen, passer det for deg?

      Slett
    3. Så bra, da gjør jeg det! Kos deg med Stephen King!

      Jeg sprengleser "Den svarte vikingen", håper å være i mål om noen dager. Du kan bare begynne om du har lyst, jeg hiver meg rundt så fort jeg har mulighet! Men tror dette blir et prosjekt som tar noe tid. Undsets bøker skal ikke slukes, men nytes. Det var i alle fall slik det var med Kristin Lavransdatter. Jeg brukte lang tid, ville at det skulle vare lenge, og det var verdt hvert minutt. Hva tenker du? Hvor lang lesetid ser du for deg å bruke?

      Slett
    4. Og hvor ofte tenker du vi skal skrive innlegg? Første bok er tre bøker, som i trilogien om Kristin. Tror det er naturlig for meg å skrive etter å ha lest alle tre, deretter etter bok to.

      Slett
    5. Heisann! Jeg er klar til å starte på Undset, du har kanskje begynt allerede? Vi kan godt skrive innlegg etter første bok, altså de tre, og deretter andre :)

      Slett
    6. Jeg har ikke begynt! Her har alt som hører jula til tatt mye tid, og sånn skal det vel være. Nå skal jeg lese ferdig Amalie Skram, og ser fram til å åpne det nye året med Sigrid Undset. Ønsker deg og dine alt godt for det nye året!

      Slett
  3. Ble nysgjerrig på biografien om Amalie Skram! Og en eller annen gang skal jeg også lese om Olav Audunssøn. Holder muligheten åpen for å være med på samlesingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Biografien anbefales! Men den er til tider litt tung - mye informasjon, årstall, mennesker, hendelser å holde styr på. Det er lurt å begynne en dag du er motivert for langlesing!

      Det er bare koselig om du også vil være med å lese! Har du bøkene, eller trenger du tid på å skaffe dem?

      Slett