søndag 11. desember 2016

Bokhyllelesing 8: Nobelbøker

Oppsummeringa til åttende og siste ordinære runde av Bokhyllelesing 2016 kommer her, kraftig forsinka. Beklager! Vi vendte oss mot de gjeveste av de gjeve - forfattere som har mottatt Nobelprisen i litteratur for sine verker. Vi kunne med andre ord plukke fra øverste hylle og bare kose oss med ord og formuleringer, stemninger, skildringer, konflikter og personer. Eller? Disse mesterne kan jo også være ganske krevende og tunge. Hva syns du? Jeg har lest Doris Lessing og er sånn passe fornøyd med boka, men godt fornøyd med å ha gjennomført.

Nå håper jeg de aller fleste er kommet i mål. Dere som var påmeldt, men som verken har gitt beskjed, lest ferdig og/eller skrevet om boka dere skulle lese, er tatt ut av oversikta (men dere er fortsatt å finne på samlesida). Når dere får lest og skrevet, er det bare å si ifra i kommentarfeltet under, så vil jeg legge dere til på lista. Hvis du ikke får lest det du skulle likevel, er det også fint om du sier ifra. Om det er noen som oppdager feil her, med titler, forfattere, lenker eller noe annet, så legg gjerne igjen et ord om saken.

Slik gikk det med nobelprisvinnerne:
Birthe leser Anna Svärd av Selma Lagerlöf
Hedda leste Bestemødrene av Doris Lessing
Elisabeth leser Bønn for Tsjernobyl av Svetlana Aleksijevitsj
Gro leser Tante Julia og han som skriver av Mario Vargas Llosa
Berit leser Korset av Sigrid Undset
Elida leser Ungdomstid av Patrick Modiano
Åslaug leste Sult av Knut Hamsun
Ida leste Bønn for Tsjernobyl av Svetlana Aleksijevitsj

Opprinnelig var vi 14 påmeldte, men både november og desember er travle måneder for mange av oss. Jeg har stor forståelse for at flere av dere ikke rekker å lese så mye nå, slik er det for meg òg. Som vi også ser av lista over, er det mange som fortsatt leser på sine bøker. Det er naturligvis helt greit. Om du ønsker at andre lesesirkeldeltakere skal finne fram til et eventuelt innlegg når du er ferdig, er det flott om du legger igjen ei lenke enten her eller på samlesida. Ida og Åslaug var de eneste som leste og skreiv innlegg i den egentlige leseuka, så hatten av for dem! Sjøl blei jeg skrekkelig forsinka denne gangen - sånn går det når en skal gjøre alt på en gang og i tillegg har sjuke unger. Jeg må bare beklage nok en gang.

Sia det nærmer seg årets slutt, ønsker jeg å høre litt med dere om hvordan det har vært å delta på bokhyllelesingsprosjektet i år. Er det noe som kan eller bør endres på? Flere eller færre innlegg? Trengs det lengre lesetid? Og hva med kategoriene - er de breie nok, eller ønsker dere mer avgrensning? Eller tematisk lesing, fargelesing, blinde valg, listelesing, lesing etter en bestemt bokstav i tittelen? Alle mulige forslag, ris og ros, mottas med takk! Jeg skal i gang med å planlegge Bokhyllelesing 2017 i løpet av desember, så nå er tida for å rope ut. Og jeg varsler med det samme om tidlig oppstart: Tanken er å komme i gang allerede den første uka av det nye året, det vil si mellom 02.-08. januar 2017. 

Neste runde av Bokhyllelesing 2016 er den desidert siste av året: Mellom 19. og 31. desember 2016 skal vi kose oss med julebøker. Og for å være grei, kan vi definere "julebok" på flere ulike måter, og alle er like riktige, for vi skal bare kose oss. Utgivelsen kan derfor være ei kalenderbok, eller den kan handle om jul, eller du kan ha fått den til jul - enten denne jula eller ei tidligere jul. Og om du ikke har tid eller lyst til å skrive innlegg, så er det i sin skjønneste orden. Det er jul, og da skal en heller prioritere mandarinskrelling, skiturer, nøtteknekking og familiehygge enn privat skjermmoro. Men hva skal du lese, når du først leser? En ekstra lokkebiff til en skeptiker er at god og solid deltakelse belønnes: Mot slutten av året trekker jeg en heldig vinner som mottar ei bokpakke. Og det er faktisk ikke lenge til i det hele tatt, når jeg tenker meg om. Så kom igjen, hiv deg rundt og finn ei bok!

6 kommentarer:

  1. Jeg har ikke kommet i mål med min bok Hedda. Klarte 30 sider på 3 dager og hadde ingen motivasjon til å lese vider. Den var rett og slett for kjedelig for meg. Men jeg skal finne en bok jeg fikk til jul ett år og lese den, melder meg på i morgen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for beskjed, Gro. Leit at det blei sånn denne gangen - men en kan jo aldri vite. Koselig at du er med neste gang :)

      Slett
    2. Jeg glemte å finne bok før jeg dro på juleferie hjem, men jeg skal finne en bok søndagskveld eller mandag :)

      Slett
    3. Helt i orden! Det er bare å gi beskjed når du har valgt. God les, og god jul!

      Slett
  2. Ahhh... Jeg har vært så glad for at du har drøyd med dette innlegget, for her har det gått trått med både lesing og blogging - egentlig i hele høst. Jeg prøver å komme i gang igjen med skrivinga, men foreløpig har det blittt lite bok-relatert! "Korset" har jeg så vidt begynt på, men før helga ble jeg ferdig med to andre bøker jeg har holdt på med ei stund, så jeg krysser fingre for at det skal løsne for litt nobel lesing framover ;o)
    Desemberbok-planen står fast: Tolkiens julebrev.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra (eller?) at det er flere som har hatt det sånn i høst... Håper du koser deg med "Korset", og at du kommer ordentlig inn i den. Den er verdt tida, men krever litt.

      Og veldig hyggelig at du er med neste gang også!

      Slett