lørdag 23. juli 2016

Bokhyllelesing 5: Grannelandslitteratur

I runde nummer fem av Bokhyllelesing 2016 vendte vi oss mot våre naboland, hovedsaklig Sverige og Danmark, for å lese bøker på originalspråket. Men vi har da flere granneland, tenkte jeg etter hvert, og åpna for bøker på islandsk, færøysk, samisk, finsk og russisk også - dersom noen skulle være utstyrt med usedvanlig gode språkører og geniale språkøyne. Ja, men hva da med de som ikke er tospråklige og heller ikke jevnlig snoper billige pocketbøker på svensk og dansk i hovedstaden? I verste fall kunne de lese ei oversatt bok, tenkte jeg, så lenge boka opprinnelig var skrevet på et grannelandsspråk. Som tenkt, så skrevet. Og bortsett fra disse språklige greiene stod resten helt åpent. Slikt blir det variert litteratur på deltakerlista.

Nå håper jeg de aller fleste er kommet i mål. Dere som var påmeldt, men som verken har gitt beskjed, lest ferdig og/eller skrevet om boka dere skulle lese, er tatt ut av oversikta (men dere er fortsatt å finne på samlesida). Når dere får lest og skrevet, er det bare å si ifra i kommentarfeltet under, så vil jeg legge dere til på lista. Hvis du ikke får lest det du skulle likevel, er det også fint om du sier ifra. Om det er noen som oppdager feil her, med titler, forfattere, lenker eller noe annet, så legg gjerne igjen et ord om saken.

Slik gikk det med grannelandslitteraturen:
Hedda leste Melankoliska rum av Karin Johannisson
Gro leste Helbrederen av Antti Toumainen
Elida leste Villa Ibsen av Joan Bille
Berit leste Stallo av Stefan Spjut
Åslaug leste Bare en natt av Simona Ahrnsted
Ida leste Happy Sally av Sara Stridsberg

Vi var fjorten påmeldte før runden begynte, men da fem av dere ikke hadde valgt bok, var vi kun ni leseklare deltakere. Så fulgte som vanlig litt bokbytting, og Silje ga beskjed om at hun hang etter, og Gro ga beskjed om at hun hang med. Av disse ni, er det nå seks deltakere som har lest og skrevet. Jeg mangler derfor beskjed fra trekløveret Elisabeth, Monika og Beathe, som skulle lese Karin Tidbeck, Tove Janson og Helle Helle denne runden. Er dere i farta, eller lar dere humla suse?

Jeg har latt ei svensk fagbok styre lesinga den siste tida, og det i ei heller mørk retning: Melankoliska rum er tittelen, og tematikken bør være åpenbar for de fleste (ja, nettopp, den handler om melankoli). Medisinalhistoriker Karin Johannisson (f. 1944) har levert et ryddig, interessant og viktig innlegg i debatten omkring mental helse. Ett av de viktigste spørsmåla hun stiller, er: Hva kommer først, pasientene og symptomene, eller den ferdig utklekka diagnosen? Og hun viser på en enkel og oversiktlig måte hvordan kulturen åpner og lukker for ulike lidelser, hvordan noe er status og hvordan det samme hundre år etterpå absolutt ikke er status. Nyanseringer på kjønn er også sentralt: kvinner kan bli utbrente (kjedelig), menn, de kan få kollaps (mye mer imponerende). 

Neste runde av Bokhyllelesing 2016 er i uke 33, fra 15. august til 21. august - altså samtidig med skole- og studiestart. Da skal vi enkelt og greit lese oppfølgere. Dette er vel noe de fleste har liggende, kanskje både gamle og nye om hverandre. Det er jo gjerne slik at en begynner på et flerbindsverk med gode intensjoner, men så blir resultatet noe annet enn forventa... Nå får du finne fram den glemte serien, boka du ikke kom lenger i, eller ei bok du lenge har ønska å lese. Her kan du lese bok to av to, to av tre, fem av sju, ni av ni eller bok nittiåtte av hundreogfem. Det er opp til deg hvor avansert og litterært dette skal gjøres, eventuelt hvor lett og underholdende det blir. Epoke, sjanger, språk, forfatter, tematikk og lignende velger du helt sjøl.  

For en gangs skyld fins jeg ikke usikker på hvilken bok jeg skal lese i neste runde. Jeg skal benytte anledninga godt og komme i gang med siste bind i Carl Frode Tillers Innsirkling-trilogi en gang for alle. Og den skal leses ferdig, om det så tar meg hele august! Hva skal du lese? En ekstra lokkebiff til en skeptiker er at god og solid deltakelse belønnes: Mot slutten av året trekker jeg en heldig vinner som mottar ei bokpakke. Så kom igjen, hiv deg rundt og finn ei bok!

4 kommentarer:

  1. Hei Hedda, jeg er med neste gang også, men jeg er ikke sikker på hvilken oppfølger jeg skal lese. Men jeg kommer tilbake med beskjed altså :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du er med, Gro! Det blir spennende å få vite hvilken bok du velger deg. Fortsatt god sommer!

      Slett
  2. Her har jeg nok latt humla suse og ikke plukket opp Amatka. Jeg så på den i bokhylla i går og tenkte: Oi, var det nå jeg skulle ha lest denne tro?

    Jeg har forøvrig lest boka fra forrige runde, men aldri skrevet om den. Jeg synes den var så kjedelig at jeg rett og slett ikke har greid komme på noe å si om den (The Assassination og Margaret Thatcher av Hilary Mantel).

    Skal se om jeg greier ta meg sammen og finne en oppfølger. Akkurat nå leser jeg Martha Quest av Doris Lessing, så kanskje jeg går rett på bok nummer to i den serien - der har jeg alle fem stående i hylla.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt i orden, Elisabeth, jeg går stadig i surr sjøl... Og leselister er fint det, men av og til må jo lystlesinga få slippe til! Men så dumt at Mantel-boka ikke var noe særlig! Jeg er veldig begeistra for henne, men har jo ikke lest det samme som deg.

      Bøkene om Martha Quest høres spennende ut. Jeg vil også lese dem, men har dem ikke. Gleder meg til å lese hva du skriver! Og du kan sjølsagt lese en av dem til neste runde.

      Fortsatt god sommer!

      Slett