torsdag 28. april 2016

Bokhyllelesing 3: Middelalderverk

Tilbake i tid! Og ganske langt tilbake, også, faktisk til mellom år 500 og år 1500 e.Kr. Temaet for tredje runde av Bokhyllelesing 2016 var med andre ord å lese et middelalderverk. For å gjøre det litt lettere å finne ei passende bok, kunne en forstå "middelalderverk" på tre ulike måter: Det kunne være et verk skrevet i middelalderen, samme hvilket språk og hvilken sjanger, det kunne være ei bok som handlingsmessig var lagt tilbake til middelalderen, eller ei bok som på en annen måte tematiserte middelalderen. Innafor et slikt spenn kunne en med andre ord både lese islendingesagaer, Snorre, trilogien om Kristin Lavransdatter, en biografi om Karl den store, legender eller ei fagbok i historie. På alle andre kriterier stod du som deltaker helt fritt, så lenge boka i tillegg var henta fra egne ulesthyller.

Nå håper jeg de aller fleste er kommet i mål. Dere som var påmeldt, men som verken har gitt beskjed, lest ferdig og/eller skrevet om boka dere skulle lese, er tatt ut av oversikta (men dere er fortsatt å finne på samlesida). Når dere får lest og skrevet, er det bare å si ifra i kommentarfeltet under, så vil jeg legge dere til på lista. Hvis du ikke får lest det du skulle likevel, er det også fint om du sier ifra. Om det er noen som oppdager feil her, med titler, forfattere, lenker eller noe annet, så legg gjerne igjen et ord om saken.

Slik gikk det med middelalderverkene:
Elida leste Kransen, Husfrue og Korset av Sigrid Undset
Åslaug leste Dronningsagaen av Vera Henriksen
Elisabeth leste Dekameronen I av Giovanni Boccaccio
Silje leste How to be both av Ali Smith
Hedda leste Flatøybok, bd. II
Gro leste Kransen av Sigrid Undset
Berit leste Kransen av Sigrid Undset
Monika leste Wolf Hall og Bring Up the Bodies av Hilary Mantel

Med ni leseklare deltakere ved starten av den oppsatte uka, og åtte aktive lesere, har vi nå høyeste fullføringsprosent noensinne! Det er faktisk bare Beathe som ikke har gitt beskjed om lesestatus - har du kommet i gang med Mantel? Ellers veit jeg at de aller fleste av dere er i innspurten av lesinga (det gjelder blant anna meg sjøl, Elisabeth og Silje), har lest det dere skulle, bestemte dere for å lese mer enn dere skulle (Elida og Monika), er i gang med skrivinga eller faktisk ferdige med hele runden. Imponerende! Og det er som sagt lesinga som er viktigst her, men får du skrevet også, kan du gjerne legge igjen ei lenke under.

Hvem hadde trodd at middelalderverker skulle fenge såpass? De av dere som har ytra dere om saken, er hittil udelt positive. Middelalder er bra, flott, kos, sier dere, og det er utrolig moro! Når det gjelder definisjonen av "middelalderverker" har vi delt oss, som forventa. Jeg og Elisabeth satsa på de mest arkaiske verkene, som blei til og skrevet ned i middelalderen. Elida, Gro og Berit satsa på det mest kjente middelalderverket i Norge, nemlig bøkene om Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset, med personer som er skildra så godt at en tror de er virkelige. Trilogien var sammen med de to tjukke romanene om Olav Audunssøn grunnlaget for at forfatteren fikk tildelt Nobelprisen i litteratur i 1928. Åslaug valgte en hakket nyere variant med Vera Henriksen. Beathe og Monika så mot holmen og den kritikerroste og prisbelønte Hilary Mantel - hvis trilogi foregår på 1500-tallet, men hvor hovedpersonene er født på 1400-tallet. Silje er den av oss som kanskje er mest utradisjonell denne runden, med sin roman av Ali Smith. Jeg gleder meg til å lese alle innleggene deres!

Kanskje noe overraskende for enkelte, men i denne runden dominerer faktisk verker som er skrevet av kvinner. At flere av dere har valgt Undset og Mantel, bidrar naturligvis til det. Det er faktisk bare jeg og Elisabeth som leser bøker skrevet av menn (antatt skrevet av menn i mitt tilfelle) - typisk nok er det også disse bøkene som er fra middelalderen, da utdanning var forbeholdt menn med unntak av nonnenes skolering i klostrene og noen, svært sporadiske intellektuelle sysler hos de mest bemidla familiene. Betyr det at dagens middelalderinspirerte tekster er forbeholdt kvinner? Eller for å spørre på en annen måte, er den moderne historiske romanen en "kvinnesjanger", skrevet av og for kvinner? Noe kan tyde på det. Hva mener du?

Neste runde av Bokhyllelesing 2016 er i uke 21, fra 23. mai til 29. mai. Og da skal vi kose oss med ei novelle- eller diktsamling fra 2000-tallet. Det blir med andre ord et stort tidshopp framover, men hva med innholdet? Er vi virkelig så nytenkende og nyskapende der som vi tror? Nå som dere har litt middelalderballast innabords, kan dere jo vurdere. Tematikk, språk, forfatter og lignende velger du naturligvis sjøl, men krav til både tid og sjanger skal altså overholdes. Jeg har enda ikke valgt meg ei bok, men både Doris Lessing og Jon Fosse er gode muligheter. Hva skal du lese? En ekstra lokkebiff til en skeptiker er at god og solid deltakelse belønnes: Mot slutten av året trekker jeg en heldig vinner som mottar ei bokpakke. Så kom igjen, hiv deg rundt og finn ei bok!

4 kommentarer:

  1. Eg har høyrt både Kransen og Husfrue, men må ha litt meir tid då eg må ha noko anna innimellom, men Korset skal høyres :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det jeg skjønte, så det var derfor jeg satte det opp sånn. Kos deg med siste del!

      Slett
  2. Jeg har skrevet en veldig liten snutt om 'Dekameronen' i dag: http://elbakken.blogspot.no/2016/05/bokhyllelesing-dekameronen.html

    Liker boka - dette er morsomt, men har konkludert med at den gjør seg best i litt mindre doser. Dette blir ei bok jeg har liggende og leser litt nå og da fremfor å lese hele i ett jafs. Tror jeg får mye mer ut av boka av å lese den på den måten. Takk for pushet for å komme i gang med den, tror den kunne blitt stående og støve ned lenge uten dette temaet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for lenke, jeg gleder meg til å lese! Kjenner igjen det du beskriver - jeg har litt samme opplevelse med "Flatøybok". Det er et veldig mektig stoff, mange fortellinger som veves sammen, det er mye å holde styr på både av personer, hendelser og årstall. Slik lesing tar tid. For å nyte, er det best at det får ta sin tid. Fint at jeg kan innstille meg på at "Dekameronen" er likedan, til den gang jeg skal gyve løs på den! Men det er nok ei stund til... Fint du er fornøyd med emnet!

      Slett