torsdag 31. desember 2015

Bokhyllelesing 9: Nobelbøker

Nå som alle etterslengere og etternølere, treige lesere eller slappe skrivere, meg sjøl i aller høyeste grad inkludert, har fått noen uker ekstra på å komme i mål med årets niende og siste runde av leseutfordringa for 2015, er det på tide med en oppsummering. Temaet denne gangen var å lese ei bok av en forfatter som har mottatt Nobelprisen i litteratur henta fra egne ulesthyller. Dere som var påmeldt, men som enda ikke har lest ferdig og/eller skrevet om boka dere skulle lese, er tatt ut av oversikta (men dere er fortsatt å finne på samlesida). Når dere får lest og skrevet, er det bare å gi lyd i kommentarfeltet under, så vil jeg legge dere til på lista. Hvis du ikke får lest det du skulle likevel, er det også fint om du sier ifra. Om det er noen som oppdager feil her, med titler, forfattere, lenker eller noe annet, så gi beskjed.

Slik gikk det med nobelbøkene:
- Elida leste Søndager i august av Patrick Modiano
- Hedda leste Dagdrivergjengen av John Steinbeck
- Gro leste Utsikten fra Castle Rock av Alice Munro
- Signe leste The Waste Lands and Other Poems av T. S. Eliot

Før runden begynte, var vi tolv påmeldte. Flere bytta bok underveis, noe som sjølsagt er helt i orden - denne måneden måtte jeg også gjøre det sjøl, Lessing var noe overmodig. I tillegg blei alt forsinka, hovedsaklig på grunn av meg, men jeg tør å vedde på at ymse infeksjoner og julestri gjorde sitt inntog i flere hus enn mitt, noe som igjen påvirker lesetid og leseevne. Dessverre! Videre trakk Beathe seg underveis, mens Elisabeth ga beskjed om forsinkelse. Hos flere andre lesere veit jeg at et innlegg er i farta, men det er altså bare fire stykker som er i mål per i dag. 

Jeg savner tilbakemelding fra Silje, Birthe, Bjørg, Astrid Terese, Monika og Trudelutt. Dere skulle lese følgende nobelprisvinnergjeng: Sigrid Undset, Doris Lessing ganger to, Gabriel García Márques, Knut Hamsun og det irske topplaget bestående av William Butler Yeats, Samuel Beckett, Seamus Heaney med flere. Har lesemåla kokt helt bort i julegrøten, eller er dere bare forsinka? Glemte dere klassikerne til fordel for nye bokjulegaver, eller var det ikke riktig bok å gyve løs på midt i julestria? Skriv gjerne noen ord om dere har sniki ut et innlegg i all hemmelighet.

Vi har lest nobelprisvinnere, alle i hop, tre menn og ei kvinne. Først fra den amerikansk-britiske poeten Thomas Stearns Eliot (1888-1965), som mottok prisen i 1948, til den amerikanske romanforfatteren John Ernst Steinbeck (1901-1968), som fikk prisen i 1962. Deretter hopper vi omtrent femti år fram i tid, med den canadiske novelleforfatteren Alice Ann Munro (f. 1931), som endelig fikk prisen i 2013, og den franske romanforfatteren Patrick Modiano (f. 1945) som mottok prisen året etter. Og med det er flere ulike sjangre, land, språk og tidsepoker representert. Ikke verst!

Nobelprisvinnere til side - lærdom skal tas av denne runden: Den var for sein. I desember har folk anna å gjøre enn å bare lese, og både besøk og bakst tar tid. Derfor vil neste års leseutfordring legges opp litt annerledes, for eksempel vil det bare være åtte kategorier, ikke ni, og vi skal være ferdige til starten av desember, slik at alle står fri til å kose seg med slikt de liker best i jula, og ikke stresslese. For det er verken bra for bok eller leser. Så er vi også klare for en ny start tidlig i januar. 

Og med dette er altså leseutfordringa Bokhyllelesing 2015 avslutta. I dagene framover skal jeg nitidig ta for meg deltakelser og innlegg fra hele året, for å deretter trekke en verdig mottaker av en aldri så liten bokpakkepremie som takk for solid deltakelse. Vinneren vil bli annonsert her på bloggen. Jeg har dessverre ikke mulighet til å skreddersy bokpremien, og håper derfor at bøkene som allerede er pakka og klare til å sendes, faller i smak og ikke allerede står og støver i ulesthyllene. I så fall får bøkene bare gis videre til andre bokelskere. 

Neste runde i leseutfordringa starter mandag 18. januar 2016. Hvilke kategorier og datoer du skal forholde deg til når du velger bøker fra egne ulesthyller, vil komme på plass i eget innlegg og egen side så snart det er klart. Da gjenstår det bare å si takk for 2015, for alle som har deltatt, lest, skrevet, tenkt og kommentert, og velkommen til ei ny runde med Bokhyllelesing i 2016. Godt nytt leseår!

4 kommentarer:

  1. Jeg har lest Jenny og satser på å få skrevet et samleinnlegg med den, The Bloody Chamber, A tree grows in Brooklyn og Alias Grace i morgen. Da har jeg deltatt på 8 av 9 :-)
    Gleder meg til ny runde, har bokhyllelesing som eget mål i år og håper temaene kan kombineres med noen av de andre målene mine også.
    Godt nyttår til deg, Hedda!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, da ser jeg fram til å lese om bøkene! Og så hyggelig at du er med videre:) Riktig godt nytt år til deg og dine!

      Slett
  2. Godt nyttår, Hedda! Ser fram til meir bokhyllelesing i 2016 :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år til deg også! Koselig at du er med videre:)

      Slett