onsdag 31. desember 2014

Fagbokoppdatering

På årets aller siste dag er det klart for årets aller siste fagbokoppdatering - smått og stort som er lest i forbindelse med masteroppgava i måneden som har gått, og det jeg måtte ha kommet over av tyngre stoff ellers. Det er ikke flest titler på lista akkurat nå, av den enkle grunn at jeg stort sett driver med diskusjons- og analysekapitlene og er ferdig med den mest intense kunnskapsinnhentinga. Den kan forøvrig gjenspeiles på den komplette leselista for i år, der jeg nylig runda 150 leste bøker. Det er ny rekord, og den kommer nok til å bli stående så lenge jeg har små barn!

Men likevel må jeg igjennom noen flere bøker i nærmeste framtid, slik at sluttresultatet på oppgava kan bli så bra som mulig. Det nytter jo ikke å diskutere resultatene analysene gir om jeg ikke har noen å diskutere med. Og da er for eksempel både Else Mundal og Jónas Kristjánsson gode å ha. Men dem vil jeg komme tilbake til om litt.

I desember har jeg vært igjennom følgende:
- Soga om Gunnlaug Ormstunge
- Soga um Finnboge den Ramme
- Soga om volsungane
- Hörd Grimkjeldsöns saga
- Sigrgards saga ok Valbrands
- Barn i norrøn høgmellomalder
- Fortællingen om Geirmund Helskind
- Collegium Medievale 2/1989
- Kilderne til den tidlige middelalders historie
- Tåtten om Torstein Oksefot
- Soga um jomsvikingane

Alt i alt blei det et fint knippe titler til sammen, og jeg gleder meg til å gå djupt ned i og analysere alle tekstene. Det er jo ikke sikkert de innehar det motivet jeg leiter etter, alle sammen, og det er slettes ikke sikkert at det foregår akkurat sånn jeg tror heller. Det er spennende. Den første halvdelen av januar blir med andre ord en hektisk arbeidsperiode, så det passer fint at barnehagen åpner igjen på mandag. 

I tillegg til å skrive videre, skal jeg lese dette:  
- Tekst og tolking av Eiliv Vinje
- Sagadebatt av Else Mundal (red.)
- Eddas and Sagas av Jónas Kristjánsson
- Valkyrjesong av Solveig Aareskjold
- Norrøn litteraturhistorie av Jón Helgason
- Fortælling og ære av Preben Meulengracht Sørensen
- Fortellerens hemmeligheter av Rolf Gaasland
- Den legendariske Olavssoga
- Soga om Olav Tryggvason

Og da kan jeg ikke skjønne annet enn at jeg snart (alt er relativt) må være i mål! Sjølsagt vil tenking, kladding, grubling, formulering, skriving, omskriving, finpussing, klipping, liming og siste finpuss ta mye tid, så jeg forventer ikke å være i mål før tida. Men at det skal være mulig å komme svært langt på årets første tre måneder, det har jeg tro på. Så lenge jeg og familien holder oss friske!  

Og det håper jeg du gjør også. Kos deg i kveld, og riktig godt nytt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar