lørdag 2. august 2014

Sommerlesing, del III

Det er blitt andre august og vi er i sommerens siste måned. Det betyr at studiestarten er faretruende nær, men også at en kan kose seg med fine sommerbøker enda litt til. Det har i alle fall jeg tenkt å gjøre, og nå som barnehagen åpner igjen, får jeg også litt ekstra tid til slikt før jeg igjen må fokusere hundre prosent rundt det å skrive masteroppgave. Derfor finner du er herlig blanding under her; hva som er lest, hva som enda er ulest og hva jeg planlegger å lese i nærmeste framtid.

Ragnhild Jølsen
Ragnhild, o Ragnhild. Jeg veit ikke helt hva jeg skal skrive. Å komme igjennom resten av dine samla verker tar ufortjent lang tid, og gjenspeiler ikke den litterære kvaliteten på dine øvrige verker, som jeg har lest og likt. Men jeg er ikke i novelle- og fortellingsmodus. Kanskje jeg er det i august?

Margaret Atwood
Juli var måneden for Flommens år, og det var ei helt utrolig god bok! Nå venter både jeg og Birthe veldig på siste bok i trilogien, som kommer tidlig i 2015. Dersom du ikke har lest Atwood enda, så få ut fingern! Og hvis du attpåtil liker dystopier og satire, har du ingen unnskyldning for å ikke lese den fenomenale serien hennes, som begynner med Oryx and Crake. Det er bare å lese, så kan du sanke kryss, akkurat som meg.

Sturlason & Henriksen
Det har vært godt med ei lang sagapause, men nå ser jeg fram til å komme i gang igjen i løpet av august. Det blir nok Snorre først, også bruker jeg Henriksen til å fylle ut huller og poengtere lesinga i etterkant. Det funker ganske godt!

Karen Blixen
Nå merker jeg at jeg får dårlig samvittighet overfor Ragnhild Jølsen. Begge disse damene skriver nemlig fortellinger, og de bruker mange av de samme motivene i sine tidvis dystre og gotiske skildringer. Jeg må med andre ord la Jølsen gå foran, for hun har vært lengst på lista. Det vil si: Om Blixen ikke leses denne måneden heller, utgår hun, og jeg får heller oppta prosjektet når Jølsen har hevda sin rett.

Jon Fosse
Jeg leste Melancholia I i juni, og er nå i gang med Melancholia II. Men det kan ta litt tid å komme igjennom romanen sjøl om den kun er på drøye hundre sider, for Fosse er litt seigere enn vanlig i disse bøkene, og punktum forekommer av og til kun en gang per side. Det gjelder å trekke pusten godt før en begynner. Innlegg kommer nok om noen dager.

Muriel Barbery
Hos denne franske dama er det derimot mange punktum. Og jeg tror ikke jeg vil lese mer av henne, så med dette setter jeg punktum også. Boka het Pinnsvinets eleganse og ga både lesekryss og 1001-kryss, men gleden var ikke så stor som den skulle, kunne eller burde vært.

Navnløse forfattere
I Bjørgs lesesirkel skulle vi denne uka lese bøker som opprinnelig er skrevet på spansk. Jeg valgte meg en slags antologi, Gamle spanske romancer, og koste meg veldig med disse dikta fra 1400- og 1500-tallet. Kudos til middelalderdiktninga, igjen. Og kryss til meg!

Arto Paasilinna
Månedens 1001-bok hos Line, Harens år, er lest og snart glemt. Den var ikke spesielt morsom eller god, så nå skal nok ikke jeg lese mer av Paasilinna på mange, mange år. Et lesekryss er en mager og ikke særlig langvarig trøst.

Sigrid Undset
Denne dama ligger fortsatt i lesekø, men er svært høyt oppe på lista. Jeg har bestemt at jeg skal lese siste bok i trilogien om Kristin Lavransdatter, Korset, før jeg for alvor vender tilbake til studiene. Ganske snart, altså. Må bare lese ferdig Fosse først.

Snorre, igjen, eller en navnløs en
Ingalill har tromma i gang runde åtte i biografilesesirkelen, hvor temaet denne gangen er politikere. Jeg skal hente fram et skikkelig gammelt verk om en skikkelig gammel (død) politiker (konge), men har ikke helt bestemt meg for hvem som skal i ilden. Det må jeg finne ut av snart. Innlegg publiseres rundt den 15. august.

Siri Hustvedt
Silje er godt i gang med Hustvedtprosjektet sitt, hvor hun leser alt dama har skrevet i kronologisk orden, og jeg håper at hun i løpet av august begynner på Når du ser meg, for da skal jeg hive meg på, jeg også. Den har stått i hylla sia 2010 og trenger å bli lest.

Arundhati Roy
1001-boka for august er Guden for små ting fra 1997, og jeg har allerede lest de to første, kjempelange kapitlene. Det tar lang tid, for det er omstendelig og detaljrikt hele veien, det er mange mennesker, steder og hendelser og holde styr på, og forfatteren hopper i tid helt etter eget forgodtbefinnende, men så langt liker jeg det veldig, veldig godt.

Og dette tror jeg er mer enn nok for august. Jeg skal tross alt gjøre andre ting også. God lesemåned!

4 kommentarer:

  1. Det er herlig med tid til lesing som ikke er studier så jeg skal også kose meg før det er på tide med pensum igjen.
    Ragnhild ja, boken står der i hyllen og venter, men det spørs om hun ikke må vente enda litt lengre. "Guden for små ting" lånte jeg på biblioteket, men har ikke startet på den ennå. Etter det du skriver burde jeg nok gjøre det snart. Ha en fin lesemåned :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du også har litt sommertid igjen! Ingen hast med Ragnhild her, som du sikkert har skjønt for lenge sida... Jeg er fremdeles ikke helt "der". Hiv deg over Arundhati Roy! Er helt oppslukt, jeg nå. Takk for det, og takk det samme:)

      Slett
  2. Så flink og organisert du er -)
    Takk også for du minner meg på hvor jeg somler meg Oryk, og at jeg sa jeg skulle lese Naustet. Det er fint vi alle er hardcore lesere som forstår at SKAL er relativt og lesetid og leselister opererer på en helt annen tidsskala en ordinære aktiviteter. Ikke-lesere, eller la oss kalle det vanlige-lesere gir deg ei bok og blir så fornærmet når det har godt 2 uker og boka ikke er lest, som om det betyr at du ikke vil, aldri skal, eller har glemt den. Helt uforstående til at etterlengtede bøker kan ligge på 2, 5 og 10 år i lesebunken.

    Lavransdatter er jeg sjokkert over at du med slike middelalder interesser ikke har lest. Guden for småting er lest og likt. Haren og Pinnsvinet er lest og rynket på nesen av. (Sliter som vanlig med internett, og dette er 3dje forsøk på over 2 dager. Det samme gjelder for Hareinnlegget ditt.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fin kommentar! Før leste jeg helt uten styring, men du verden så mye kortere tid det tar å "velge" bøker når alt er bestemt på forhånd! Jeg går fra bok til bok nesten uten å nøle. Leseplaner er topp! Venter på Atwood og Fosse fra deg, ja, men som du skriver er "skal" meget relativt. Og godt er det! To ukers lånetid? Da kan vedkommende bare få tilbake boka med en gang. Jeg har bøker i hylla som jeg har lånt fra familiemedlemmer i både ett og to og tre år. Intensjonene er der. Tida ikke.

      Jeg er også mildt sjokkert over manglende Lavransdatterlesing, men jeg har så respekt for Undset at jeg bruker om lag ett år på å kvinne meg opp før lesing. Men boka ligger øverst i bunken nå, så plutselig sitter jeg der. Det vil si, innimellom Arundhati Roy og sagalesing.

      Ønsker deg ei fortsatt god uke!

      Slett