søndag 18. mai 2014

Favorittforfattere: Æ, Ø, Å

Det er tid for det siste hovedinnlegget i denne gjennomgangen av favorittforfattere. Jeg har holdt på med prosjektet sia mars 2012 og ser fram til å endelig komme i mål med det hele. Nå mot slutten har det nemlig blitt vanskeligere fra måned til måned og fra bokstav til bokstav å kåre en favoritt. Det er dels på grunn av min egen tvangsaktige vane med å alltid begynne på A i butikkene, ha utålmodig følge og som en konsekvens eie få bøker av forfattere med navn på bokstaver etter T, dels på grunn av at de etterfølgende bokstavene er mindre vanlige i befolkninga og dermed også mindre vanlige blant forfattere. Men nå er det dags, som det heter, og her vil jeg presentere mine favoritter på Æ, Ø og Å.

Eller, det var kanskje å ta i litt. Grunnen til at dette også er blitt et samleinnlegg, er jo fordi jeg ikke har funnet så mange aktuelle kandidater. Klart de fins! Men sjøl her i Norden er de ikke uhorvelig mange, disse med navn på Æ, Ø og Å. Ta fornavn på Æ, for eksempel. Hvor mange kommer du på i farta? Ingen forfattere, i alle fall. Og utafor Norden fins de som kjent knapt. Mange av forfatternavna jeg har vært innom i tankene er helt ok, men få er noe mer. Ingen får favorittstatus sånn umiddelbart. Til det har jeg lest for lite av de aktuelle kandidatene. Med andre ord: her er de forfatterne som er litt mer enn ok, ja, faktisk ganske gode.

Æ
Æ er en eksepsjonelt underlig bokstav, og må regnes som sjelden både som første bokstav i fornavn samt i forfattersammenheng (Ævar, Æsa og Ægir, noen?). Jeg har vridd hjernen til den minner om en oppvridd klut, men har likevel ikke noen gode døme. Derfor gjør jeg kort prosess og erklærer Æsop (som også kan skrives Esop eller Aesop) som mitt eneste og beste eksempel. Dyrefabelkongen, altså. Og han trenger vel egentlig ingen nærmere introduksjon, død som han er og det for innmari lenge sida. Men fablene lever videre, og de har jeg lest på forskjellige stadier opp igjennom oppveksta. Nå er det riktig nok lenge sida, så jeg får vel snart børste støv av han igjen. Inntil da mottar jeg gjerne tips om andre forfattere med navn på Æ, hvis du mot all formodning veit om noen.

Ø
Mange tenker vel umiddelbart på Hanne Ørstavik her, ei dame jeg har forskrekkelig lite til overs for - men det er kun dømt ut ifra et par bøker, underlig hårsveis, nevrotisk nærvær og svært tvilsom oppførsel i media - så det er muligens litt for overfladisk. Uansett: hun er ekskludert fra det gode selskap, som heller inkluderer Tordis Ørjasæter, som kanskje er mest kjent for sine biografier, barne- og ungdomsbokforfatter Øistein Hølleland som også har skrevet ei fin bok om kaptein Cook, de smårare skriveøvelsene til Gunnhild Øyehaug i Knutar og naturligvis Ponduspappa Frode Øverli. Jeg har nemlig verken lest Finn Øglænd, Einar Økland eller Morten Øen, og Wenche Øyen er, såvidt jeg veit, kun illustratør.

Å
Mer fart er det da på alfabetets siste bokstav, Å. Tilbøyeligheter mot Selma Lønning Aarø og Knut Olav Åmås avfeies raskt, mens Aasne Linnestås sympatiske prosjekter passerer såvidt. Inne i varmen er også Åsa Linderborg og den utrolig stilige, alltid velformulerte og kloke essayisten Solveig Aareskjold, kvinneforsker og historiker Elisabeth Aasen, som med sine kulturhistoriske verker alltid begeistrer og opplyser (nybrottsarbeid, sier noen), og til slutt hennes etternavnbror og hele Norges språkgeni, Ivar Aasen. Landsmålet han skapte prøvde han hyppig ut sjøl, blant anna i den vakre diktsyklusen Symra fra 1863, som passer veldig godt nå i disse så smått nasjonalromantiske og festglade 17. mai- og Grunnlovsjubileumstider. Millom bakkar og berg, sier jeg bare.

Om noen skal krones foran disse fine andre, blir det de to siste: Ivar Aasen og Elisabeth Aasen. Ingenting slår en god, gammel fagidiot med stålkontroll, vidd og formidlingstalent.

Hvem er dine favoritter på Æ, Ø, Å?
Jeg har stort sett ramsa opp de forfatterne jeg kunne finne i dette innlegget, så om du har noen andre favoritter, vil jeg gjerne vite om det. Kanskje det er en forfatter jeg har glemt, ignorert eller aldri har hørt om? Kanskje du kan gi meg et knakende godt forfattertips nå som det nærmer seg sommerferie? Eller kanskje det ikke fins flere kandidater?

Fortsatt god feiring til alle patrioter!

6 kommentarer:

  1. Det er stil på å fullføre alfabetprosjektet ditt også! Jeg datt av et sted mellom K og M, trur eg, men har hatt til hensikt å følge opp , for det er en artig idé. Gode navn du bringer opp her også, men jeg trodde prinsippet var fornavn, forbokstav? Så på Æ må det jo bli Æsop, med fabelen om skilpadda og harens kappløp som eit godt døme. Men på Ø fins det mange fine, bla. Øyvind Rimbereid, en av våre mest markante lyrikere, med bl.a. "Herbarium", "Jimmen" og "Solaris korrigert". På Å kan Åsta Holt, med Finnskogtriologien, også være et navn å merke seg. Men hopper vi over til etternavn er Aasen, Ivar, vanskelig å komme utenom.
    Trudelutt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Joda, i utgangspunktet skulle det være fornavn på den og den bokstaven. Men der det ikke er mulig, må jeg supplere med etternavn. Du veit, jeg har verken lest Øyvind eller Åsta!

      Slett
  2. På Æ har eg forslag om ein islandsk krimforfatter, Ævar Ørn Josepsson. Han vart mellom anna nominert til Glassnøkkelen i 2005 og 2007. Eg har forøvrig ikkje lest bøkene hans enda.

    På Å har eg eit meget godt forslag om svenske Åsa Larsson. Brutal og blodig krim frå Kiruna der eg anbefaler sterkt å begynne på første bok i serien om Rebecka Martinsson.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill! Og så moro at du faktisk visste om en forfatter på Æ! De er det ikke akkurat mange av. Jeg er dessverre ikke så glad i krim, men noterer meg den islandske forfatteren, om ikke annet fordi det var et fint gavetips.

      Ha en fortsatt fin kveld!

      Slett
  3. Hei igjen, hukommelsen er et rart arkiv; på Å, har vi jo uforglemmelige Åsmund Olavsson Vinje, som du akkurat har postet et dikt av!

    Men siden du har gjort en så iherdig innsats, så skal jeg ta, på stående fot, eventuelt sittende rompe, forfatterne som har gitt meg de store leseropplevelsene, men med forbehold om denne rare innretningen, hukommelse, som brått, og uten varsel, spiller oss puss.

    Alf Prøysen (Norge), hans sanger ga barndommen og ungdomstida mi vinger!
    A.S. Byatt (Storbritannia), med f.eks. "Besettelse" og "Barnas bok" (ikke en barnebok!) ga store leseropplevelse i voksen alder.
    Aiskylos' (Hellas) drama "Orestien" er evig!
    Bergljot Hobæk Haffs (N) bøker merket meg da jeg var i tenåra, f.eks. "Heksen".
    Cora Sandels (N) "Alberte" var viktig seint i tenåra.
    Colm Toibins (Irland) "The Testament of Mary" har jeg akkurat lest! Så fin.
    Dorrit Willumsen (Danmark) skrev "Klædt i purpur" og "Marie", leseropplevelser.
    Davids salmer i Bibelen (Israel?) leste jeg som voksen, hvorfor ikke før?
    Edith Södergran (Finland) har jeg alltid leste, fra 15 års alder. Blir ikke ferdig.
    Euripides (Hellas) sin Medea leste jeg i studietida. Uforståelig da. Ikke nå.
    Fjodor Dostojevski (Russland) tåke, studier og kjærlighetssorg, blir ikke bedre.
    Georg Orwell (Storbritannia) 1984 var pensum på videregående, kjempesterkt!
    Henrik Ibsen (N) har lest dramaene, sett dem, snakka om dem, blitt en del av.
    Henrik Wergeland (N) Hans store ideer har preget Norge og lille meg.
    Herborg Wassmos (N) "Dinas bok" blåste meg over ende da den kom!
    Inger Hagerup (N) Opplevelser for en tenåring, ga ettertanker som voksen.
    Jane Austen (Storbritannia) en slenkyss over Nordsjøen!
    Johan Falkberget (N) Fantastiske bøker. Leste nesten alle i studietida.
    Kerstin Ekman (Sverige) Det begynte med "Røverne i Skulskogen"!
    Knut Hamsun (N) Ååå, "August-trilogien" var en svir å lese da jeg var 21 år.
    Leo Tolstoj (Russland) Å gå inn i en tilstand, det er å lese russere. Ofte.
    Monika Fagerholm (Finland) Som voksen leser: bergtatt!
    Nawal El Saadawi (Egypt) "Firdaws" var et sjokk å lese. Kvinneundertrykking!
    Olav H. Hauge (N) hans enkle dikt og besnærende språk er fortsatt en glede.
    Per Olov Enquist (Sverige) Fantastiske bøker! "Lewis resa", "Nedstyrtad engel".
    Pia Taftrup (Danmark) en av mine viktige oppdagelser, for 25 år siden!
    Rolf Jacobsen (N) Alltid med meg, gode dikt, såre dikt, sinte dikt med lengsel.
    Sigrid Undset (N) "Kristin Lavransdatter" må leses tre ganger i livet.
    Sofi Oksanen (Finland) En knyttneveforfatter. Har alt. Tar alt.
    Tarjej Vesaas (N) Hans lyriske romaner sniker seg inn og blir i sjela.
    Tomas Tranströmer (Sverige) Dikt å hvile i.
    Ulrik, Søren Ulrik Tomsen (Danmark) "Rystet spejl" er bare så bra! Dikt, så klart.
    Virginia Woolf (Storbritannia) Grensesprengende å lese stream of everything.
    Voltaire (Franrike) leste "Candid" i studietida. Tillater seg alt, ingen sjangergrenser her nei, moro og bestialitet om hverandre. 1700-tallspolitikk?
    William (det er bare en) Shakespeare (Storbritannia) Begeistra hele livet.
    Zweig, Stefan Zweig (Tyskland) Nydelige små bøker. Funnet han først nå nylig.
    Æsop (Hellas) barndommens fryd.
    Øyvind Rimbereid (N) Veldig fine langdikt.
    Åsmund Olavsson Vinje (N) no ser eg atter slike fjell og dalar - musikk. Norge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åå, sjølsagt har du rett! Kleint! Huet i sanda er det noe som heter, og Aa.O. Vinje glir rett ut når sanda kommer inn. Det er sjølsagt fordi jeg assosierer han med V for Vinje og ikke dobbel A eller Å.

      Og for ei herlig liste du har! Her var det mange godbiter for meg også, både leste og uleste. Ser at vi har en del til felles, men du er jo mye mer belest enn meg. Det er forresten tydelig hvilken kultur du er hjemla i og hvilken følelse eller stemning du ser etter når du leser. Lista sier også mye om dine krav til kvalitet. Veldig flott oversikt, dette er virkelig ei liste du kan stå for og være stolt av!

      Slett