onsdag 30. april 2014

Fagbokoppdatering

I forhold til rekordmåneden mars, gikk det nokså treigt på fagboksida nå i april. Men jeg er fornøyd likevel, sjøl om femten bøker er langt mindre enn tjuetre. Det har vært mye å gjøre i april - det nærmer seg eksamen i to emner, og jeg har endelig kommet igjennom fire lange og seige kompendier. Vi har naturligvis også vært sjuke denne måneden også - det er utrolig hva barnehagebarn og menn i oljebransjen drar med seg hjem!

I tillegg har det vært en del endringer i masteroppgaveprosjektet mitt, noe som unektelig tar godt med tid. Alt skal jo godkjennes både en og to ganger, og det blir vel ikke akkurat enklere av å bytte veiledere heller. Derfor vil det være en noe endra retning av det faglige lesestoffet i tida framover, men da temaet langt på vei er det samme, er jeg ikke akkurat bekymra for at det ikke skal gå bra. Når bare eksamenene er over, skal jeg for alvor komme i gang med skrivinga også.

I april har jeg vært gjennom følgende:
- Vikingkvinnen av Valdis Zwilgmeyer
- Childhood in the Middle Ages av Shulamith Shahar
- Forgotten Children: Parent-child relations from 1500 to 1900 av Linda A. Pollock
- Norsk natur i folketru og segn av Olav Bø og Ørnulf Hodne
- The Kindness of Strangers. The Abandonment of Children in Western Europe from Late Antiquity to the Renaissance av John Boswell
- Bot eller bryllup. Ugifte mødre og gravide bruder i det gamle samfunnet av Jørgen Eliassen og Sølvi Sogner (red.)
- Ei tjenestejente, to prester og ett spøkelse av Ingebjørg Aamlid Dalen
- Barnedrap i Norge på 1800-tallet i lys av straffelovgivningen og Høyesteretts-praksis (ei anonym masteroppgave fra 2012)
- Leiermål i Setesdal av Gerd Irene Aamlid Ødeskaug
- Samfunn i endring. Fra vikingtid til reformasjon av Ingvild Øye (red.)
- Håndverk og byggeskikk i middelalderen av Ingvild Øye (red.)
- Våre første byer av Ingvild Øye (red.)
- Kystliv av Ingvild Øye (red.)
- Aarets og livets højtider av Henrik Ussing
- Det kriminelle kjønn av Anne-Marit Gotaas, Brita Gulli, Kari Melby og Aina Schiøtz

Og nå leser jeg:
- Kvinnor och familj i det forn- och medeltida Skandinavien av Birgit Sawyer
- Heimskringla av Snorre Sturlason
- Soga om Gisle Sursson
- Middelalderens symboler av Ann Christensson, Else Mundal og Ingvild Øye (red.)
- Soga um Jomsvikingane
- Norrøn kulturhistorie av Olav Bø og Olav Høyland
- Liv og helse i middelalderen av Ingvild Øye (red.)
- Barn og barndom i middelalderen av Merete Røskaft

Lesestoff er virkelig ingen mangelvare her i heimen. Også forrige uke henta jeg tre poser fra biblioteket, og de forskjellige stablene på arbeidsrommet synes ikke akkurat å minke. Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på sagaene for alvor!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar