tirsdag 10. desember 2013

Eksamensstille, igjen

Og her er på bloggen er det eksamensstille, igjen. Det går slag i slag med alt som ikke lukter, smaker, ser eller høres ut som jul; her er det pensumbøker og leselapper, artikler, øvingsoppgaver, notater, eksamensoppgaver og utskrevne penner, tørre brødskiver som inntas når sulten er som verst, vann og yoghurt. Auditive inntrykk består stort sett av fagprat eller høyst nødvendige beskjeder ("jeg leser", "jeg er opptatt", "seinere" og lignende). Ja, også inntar jeg en og annen klementin, som jo bringer med seg et mentalt bilde av peiskos og granbar. Det er min gulrot oppi alt dette strevet; tanken på å endelig komme foran peisen og få kose meg sammen med alle de andre, helt uten stress, press og dårlig samvittighet!

Etter endt lesedag vil jeg helst bare lukke øya. Det frister verken med ord på papir eller skjerm, så foreløpig ligger leseplanene for desember meget tynt an. Jeg lurer på om flere titler rett og slett må vrakes, og kjenner på meg at romanen til Nicole Krauss er først ut av bunken. Hun blir nok med tilbake til biblioteket allerede denne uka, for det er rett og slett ikke håp. Nestemann ut blir Enquist. Jeg jobber hardt for at det ikke skal skje, og har begynt på boka, men tror det er helt feil tidspunkt for meg å lese om hans liv. Jeg skal gi det to forsøk til, men så er det ingen bønn, og han havner i hylla igjen. Eventuelt blir han med rundt i heimen til han er utlest, men da ser jeg for meg at vi fort kan skrive 2014 og vel så det.

I går ankom jeg Verdens Navle (aka Gokk) og hadde et kort, kaldt opphold på murhotellet uten varmekabler på badet og med en ovn som ikke fungerte noe særlig, bare laga masse lyd. Natta var klein, for senga var hard, syntetputa klumpete og lydene var svært mange og ukjente (for eksempel hadde han som tydeligvis lå på rommet under meg kraftige hosteanfall en drøss ganger). Men likevel er det jo verdt det. Det er så pent der, med massevis av hvit snø, stjerneklar himmel og en nesten perfekt halvmåne over de nakne bjørketrærne, som jeg kunne se fra vinduet.

Jeg hadde første eksamen i dag, og sjøl nå, mange timer seinere, føler jeg at huet ikke helt har kommet på plass. Det henger liksom litt til sida, og det kjennes åpent ut, midt i. Men jeg tror det har gått bra. Det blei diskursanalyse på meg, sjøl om kvalitativ og kvantitativ metode ga svært gode resultater på midteksamen. Jeg er fornøyd med innsatsen, men må innrømme at jeg mer enn gjerne kunne tatt juleferie nå. Men jeg må vente i halvannen uke til. I morra blir det fri, i alle fall første halvdel av dagen, før det er siste innspurt fram mot neste helg. Inntil da er det ikke å forvente at det skjer noe særlig her.

Men når jeg først kommer tilbake, er en omtale av Sigrid Undsets Husfrue noe av det første jeg vil legge ut. Og kanskje har jeg også rukket å lese noe mer, når jeg slingrer avgårde på toget til og fra årets siste eksamen?

Riktig god adventstid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar