tirsdag 20. august 2013

Studiestart

Bildekilde: Spartacus
Her i heimen er det nå tid for enda en studiestart. Jeg har bestemt meg for å fortsette studiene med en mastergrad, og gleder meg veldig til å komme i gang med pensumlesing igjen, etter en lang og flott sommer med mange kosebøker. Den siste uka har de ulike fagbøkene ramla ned i postkassa, og med ett bibliotekbesøk til, har jeg snart alle grunnbøkene som trengs. Nyankomne titler er blant anna Nye kulturstudier, Cultural studies og Frå sosialhistorie til nyare kulturhistorie. Kultur er altså en fellesnevner her, og det er som kjent et utrolig vidt begrep som rommer det meste. Akkurat hva ved kulturen jeg kommer til å fokusere på dette semesteret, er foreløpig litt uklart.

Jeg har mange forventninger til masterstudiet. Kanskje mest av alt forventer jeg et høyere nivå enn tidligere studier; mer arbeid, mer lesing, enda dyktigere forelesere, mer seriøse studenter, større utbytte. Også er det masteroppgava. Som jeg kan velge sjøl! Det blir utrolig spennende. Jeg skal anstrenge meg for å velge en så god oppgave som mulig, men foreløpig svinger interesser og stemninger nesten på daglig basis. I løpet av oppstarten skal jeg treffe samtlige som er aktuelle veiledere og høre litt om hva de arbeider med. Det vil forhåpentligvis begrense valgene mine en smule.

Det vil naturligvis bli mindre tid til å lese kosebøker nå som pliktløpet igjen begynner. Men jeg håper å kunne fullføre de lesemåla jeg har satt meg, med Virginia Woolfs (1882-1941) essays først ut. Jeg har brukt veldig lang tid på dem hittil, men det er fordi jeg koser meg! Bøygen blir, som for mange andre, Krig og fred av Leo Tolstoj (1828-1910), så der er ambisjonen rett og slett å komme igjennom den første boka. Klarer jeg det, parallelt med en hektisk hverdag, pendling, studiereiser og semesteroppgaver, skal jeg være godt fornøyd. Jeg har lånt meg fembindsoversettelsen til filologen Martin Olsen Gran (1877-1938) på biblioteket, som sikkert er litt ekstra tung sammenligna med Geir Kjetsaas (1937-2008), fordi den er fra 1928 (og lukter slik også). Men jeg gleder meg likevel!

Til slutt vil jeg dele en smakebit fra Nye kulturstudier (Spartacus, 2008) som er skrevet av lektor Anne Scott Sørensen, professor Ole Martin Høystad, professor Erling Bjurström og professor Halvard Vike, som jeg begynte på i går. Utdraget er fra side 20-21:

Når man beskjeftiger seg med kulturanalyse, er det nødvendig å avklare det kulturbegrepet man bruker, for allerede i den grunnleggende forståelsen av hva kultur er, ligger det også en foregripelse av hvilken kunnskap man kan oppnå, og hvordan. Forståelsen av hva fenomenet er (ontologi), og oppfattelsen av muligheten for erkjennelse om dette (epistemologi) henger med andre ord sammen. Dette kan virke banalt; ikke desto mindre er det et av de helt store vitenskapsteoretiske spørsmålene hvorvidt man kan/skal atskille ontologi og epistemologi, og det skjer altfor ofte at dette spørsmålet slett ikke reflekteres over. Utfordringen ligger i at det kan være vanskelig å skille begrep og grep, for i begrepet om kultur ligger også allerede et grep om kultur, uansett om dette er tilsiktet eller ikke.

Og det er jo helt sant! Fortsatt god uke, alle sammen!

14 kommentarer:

  1. En spennende tid du har foran deg! Jeg kan relatere meg til det nå som jeg er på andre året av førskolelærerutdanningen med mange oppgaver som skal gjennomføres, for eksempel før studiestart fikk vi en forprøve i pedagogikk presentert. Den er "bare" på 2500 ord, men jeg ser jo at en masteroppgave er et utrolig interessant prosjekt!

    Krig og fred har jeg tatt mål av meg å lese, men ennå har jeg ikke kommet særlig langt i august-boken, så det spørs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir veldig spennende:) Jeg visste ikke at du også holdt på med studier. Er det tre eller fire år? Jobber du i tillegg? Jeg synes studier, barn, hverdag og blogg er mer enn nok, så jeg skjønner ikke hvordan folk får tid til mer;)

      Har veldig lyst til å lese "Krig og fred", men kjenner at det kan bli stressende. Og er det noe jeg ikke ønsker, er det stress. Det kan hende jeg hopper over, og heller har det som et framtidig prosjekt. Jeg synes det er lettest å lese korte bøker ved sida av et omfattende pensum. Digre verk kan fort bli uoversiktlige og vanskelige å vende tilbake til. Jeg blir i alle fall sliten av å lese hundre sider pensum på en dag, og da frister det mer med en tur ut enn enda mer lesing!

      Slett
  2. Skolen er mandag og tirsdag, og de andre dagene jobber jeg i en barnehage. Dvs jeg har en 50% stilling og vil fremover ha annenhver fredag fri, noe som kan komme godt med til pensumlesing bortsett fra at lommeboken ikke er helt enig. Tiden det samme og jeg ser at jeg må se langt etter Krig og fred ettersom oktoberboken er såpass lang og på engelsk. Hvis du ikke leser den nå kan vi jo ta den sammen senere?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det virker som en fin løsning, med både halvparten jobb og halvparten studier. Jeg kunne tenkt meg noe lignende, men det var denne masteren... Er så glad i å studere!

      Oktoberboka, mener du Atwood da? Den er tilgjengelig på norsk, og er slettes ikke så lang. Min utgave er på 346 sider, og når du kommer inn i det, går det virkelig unna! Tematikken er avansert, språket ikke.

      Jeg leser gjerne "Krig og fred" med deg seinere! God plan;)

      Slett
    2. Ja, det er en grei løsning så tjener jeg noen kroner utenom, men jammen er det mye pensum så det blir lite tid til andre ting. En master virker interessant å fordype seg i :)

      Atwood, ja, den jeg har er litt stort format men når jeg nå åpnet den ser det ganske ok ut, ikke altfor tettpakkede bokstaver.

      Da leser vi Krig og fred senere!

      Slett
    3. Det er veldig interessant foreløpig:) Er godt i gang med to av bøkene, og sjøl om noe av det er unødvendig tungt formulert, er det spennende. Tenker du på master etter hvert?

      Skal du lese Atwood på norsk eller engelsk da? Jeg leste den på norsk for noen år tilbake, og det var en veldig sterk opplevelse. Tror ikke jeg rekker å lese på nytt nå, men skal i alle fall komme med et innlegg.

      "Krig og fred" passer kanskje på nyåret? Eller vil du utsette på ubestemt tid? Jeg ser for meg at vi kan ta for oss ei og ei bok, og kanskje ha litt pause imellom, så det ikke blir for mye på en gang.

      Slett
    4. Vel, jeg har ikke tenkt seriøst på master, men etter å ha lest en del masteroppgaver synes jeg det virker interessant å fordype seg i et emne. Kanskje en gang, først har jeg tre år igjen av dette studiet :)

      Atwood har jeg på engelsk - se det fine eksemplaret mitt: http://birtviko.blogspot.no/2013/05/boken-pa-vent-handmaids-tale.html. Gleder meg til å starte på den!

      Krig og fred på nyåret høres passende ut. Og så mener jeg vi snakket om Mrs. Dalloway og Fernanda Mona - hvilken vil du lese først? Jeg har Dalloway liggende, den er lånt på biblioteket, men jeg tror ikke det byr på problemer å låne den på nytt.

      Slett
    5. Skjønner, da er en master litt langt unna foreløpig. Men plutselig er du i gang:)

      Kjempeflott utgave du har! Jeg har "Oryx and Crake" i samme serie, i grønt og sølv. Kunne godt tenke meg resten av serien også:)

      Jeg leser gjerne "Fernanda Mona" i høst, den har jeg sett fram til lenge. Kan begynne allerede til uka;) Det er ikke så lenge sida jeg leste "Mrs. Dalloway", så hvis du vil lese den umiddelbart, er det bare å sette i gang. Jeg vil gjerne vente litt til. Regner med at du vil lese den før lesesirkelboka i november, "Timene"?

      Slett
    6. Ja, en master er langt unna ennå, men ikke utenkelig - og jeg håper å høre mer om din for inspirasjon!

      Jeg leverte inn bøkene på biblioteket i dag og vandret rundt etter Jølsen hvor jeg til slutt fant et samlebind - romaner og fortellinger, her er både Ve's mor og Fernanda Mona og flere andre. Så ja, jeg starter gjerne med en gang :)

      Slett
    7. Så moro at du kunne tenke deg en master! Jeg tror det lønner seg. Jeg hadde ikke peiling på hva jeg ville da jeg begynte å studere, og var vel en motvillig student de første semestrene. Men så var absolutt alt spennende. Nå har jeg allerede begynt å kikke på doktorgradsmuligheter! Men dit er det langt, og det er aldeles ikke sikkert det blir sånn. Må innrømme at jeg savner å jobbe også.

      Jeg holder ut med Rushdie her, tenkte å sprenglese litt i helga for å kanskje komme i mål. Hva med å begynne med Jølsen f.eks. på mandag? Vi leser samme utgave, og "Fernanda Mona" er på ca 130 sider. Er ganske overkommelig på noen dager. Passer det med blogging mellom 13. - 15.?

      Slett
    8. Doktorgrad - så spennende! Og ambisiøst, men hvorfor ikke når du interesserer deg for faget :)

      Blogging av Fernanda Mona passer til neste helg!

      Slett
    9. Klart det er ambisiøst! Og det er virkelig ikke sikkert at jeg noensinne kommer dit, livet krøller seg jo til på de underligste måter. Men at det er spennende å tenke fram mot en slik eventualitet, å ja! Men foreløpig får det duge med en master. Kan hende jeg er rimelig lei når den er i boks.

      Supert! Da gleder jeg meg til å begynne på boka!

      Slett
    10. Ja, absolutt spennende å tenke i de baner - men ting om gangen :)

      Slett
    11. Enig:) For meg gjelder det egentlig bøker også. Sjøl om jeg gjerne vil lese alt på en gang, med en gang, så blir det ofte bare kaos. Da er det mye bedre å kose seg med ei og ei bok!

      Slett