onsdag 2. januar 2013

Godt nytt leseår!

Og med det er det blitt 2013! Jeg ønsker deg et fantastisk flott bok- og leseår, og håper du tar deg tid til å bli kjent med både nye forfattere og deres produksjoner, og nye sjangre og ny tematikk i året som kommer. Jeg håper du lar deg utfordre av litteratur som er ukjent og annerledes, stimulerende og tankevekkende, at du lar deg sjøl kjenne etter, tenke etter, og at du koser deg med det kjente og kjære. Og ikke minst håper jeg du fortsetter med å blogge om det du leser, og med å lese andre bokblogger.

Min lesing for 2012 har vært hulter til bulter. Jeg kom ikke gjennom de etterlengta klassikerne, for eksempel står Kristin Lavransdatter fortsatt i hylla. I året som har gått har jeg følt at jeg ikke har hatt nok tid til lange og krevende bøker, derfor har det blitt mange romaner på under 250 sider. På tampen av året har det også blitt noen samlinger med essay og artikler og lignende. Jeg tror det er veldig viktig å kunne kose seg med de bøkene en leser, ha tid til dem. Kristin må kanskje vente lenge, men hun er verdt det! (Jeg leste Kransen for halvannet år sida.) Et mål for 2013 er derfor at jeg skal ta meg tid til de bøkene som krever tid, og heller lese færre titler.

Det har blitt mye mannfolk i år, nesten dobbelt så mange menn som kvinner (58% mot 32%, samt 10% uten kjent forfatter, hovedsaklig middelalderlitteratur). Det er mest på grunn av pensumlitteraturen at mennene "seirer", og den er jo som kjent vanskelig å endre på. Et viktig mål for 2013 blir derfor å være enda mer bevisst på å hente fram de gode damene, sånn som jeg var i 2011. I år er det i tillegg Camilla Colletts jubileumsår (200 år sia hun blei født), og hun fortjener litt ekstra oppmerksomhet. Jeg vil forsøke å skrive om henne av og til, og kanskje andre viktige kvinner fra samme periode.

I 2012 hadde jeg stor glede av å fordype meg i mye god litteratur på nynorsk. Det har ført til at jeg har en veldig jevn fordeling mellom målformene for 2012: 48,52% på bokmål mot 44,11% på nynorsk. I tillegg kommer 4,42% på svensk og 2,95% på engelsk. Jeg er utrolig godt fornøyd med denne statistikken, og vil gjerne fortsette med å lese mye nynorsk. Men jeg har også lyst til å lese mer svensk, så det vil jeg forsøke i året som kommer. I 2012 har jeg blogga om nynorske bøker på nynorsk. Det vil jeg gjøre i 2013 også. Men jeg utvider ikke til flere språk, bare så det er sagt.

Sjangermessig har det vært mye faglitteratur i forbindelse med studiene (totalt ca. 39%), og mye skjønnlitteratur på fritida (61%). Men på grunn av litteraturemnene jeg har tatt, har jeg kost meg med en del romaner der og. Dette vil jeg ikke få muligheten til våren 2013, og jeg må derfor være flinkere til å oppsøke gode romaner sjøl. Jeg har lest en del dikt i 2012, men vil bli enda flinkere i 2013. Dramatikk har jeg nesten ikke fått gleden av å lese i 2012, og vil derfor prioritere det der det er mulig i 2013.

Når det kommer til antallet innkjøpte bøker for 2012, er det såpass høyt at jeg ikke en gang tør å skrive det her. De som har fulgt med her, veit at jeg kjøpte en drøss nye bokhyller i august, og allerede nå har jeg ikke plass til alle bøkene jeg eier. Derfor blir det strenge restriksjoner for 2013. Pensum og gaver må jeg sjølsagt kjøpe, men bortsett fra det, ligger grensa på ei bok i måneden til eget bibliotek. Ellers er jeg redd jeg kommer til å miste resten av golvplassen allerede i april.

Lesetempoet for 2012 var verken ekstremt høyt eller lavt - det var rett og slett det jeg klarte i en hektisk hverdag, med mer enn full studiebelastning, flytting og barn og mer til. Totalt blei det ca. 70 titler i år. For 2013 ønsker jeg å lese minst like mye (gjerne mer), noe som blir omtrent seks bøker i måneden. I tillegg kommer kompendium, artikler, essays, aviser o.l. som utgjør store mengder lesestoff i forbindelse med studiene, men som ikke er egne bøker. Fordi det hoper seg opp på arbeidsrommet, vil jeg heller ikke gå inn for å kjøpe absolutt alt i år. Det finnes mye på biblioteket! Mitt siste mål for 2013 blir derfor å bruke det flotte folkebiblioteket mer. Og jeg begynner i morra: da skal jeg på biblioteket for å hente årets første pensumbøker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar