lørdag 10. desember 2011

Oppsummering 2011

Jula, jula, jula den er her, og under mine venners juletrær (og store deler av familien, sjølsagt), havner det i år bøker av blant anna

John Steinbeck
Marguerite Duras
Herman Lindqvist
Manuel Puig
Odd W. Surén
Kim Småge
Stein Riverton
Tor Åge Bringsværd

... og mange flere. Og jeg forventer at jeg for ei bok eller sju, sjøl også, sjøl om jeg ikke har ønska meg skjønnlitterære bøker i år, bare pensum til neste års sysler. Om de rundt meg har lytta, er derimot en annen sak.

Nå som året nærmer seg slutten, er det på tide med en liten oppsummering. Det har i alt blitt 88 leste bøker i år. Første halvdelen av 2011 leste jeg så mye jeg kunne av alt, deretter har faglitteraturen og et lite skjønnlitterært pensum med korte og lange utdrag (som ikke er å finne som egne utgivelser eller her på bloggen, kun i spesiallaga kompendier) dominert totalt. I løpet av årets siste seks måneder har jeg bare klart å lystlese tre bøker; Svarte hunder, Veke 53 og Greven av Monte Cristo. Mye mindre enn ønskelig (faktisk skuffende!), men det er nå en gang sånn det er. Når det kommer til kjønnsfordelinga blei jeg veldig positivt overraska. Jeg var overbevist om at det var en sterk mannlig dominans, men dengang ei: av 88 bøker er 44 skrevet av kvinner og 44 skrevet av menn. Jevnere kan det ikke bli! Jeg tror mye er på grunn av de sju bøkene om Harry Potter, som jeg kosa meg med i vår.

Innholdet i bokhyllene mine har vokst ekstremt i år, og da mener jeg primært hylla for de uleste bøkene. Sjøl om jeg bruker folke-biblioteket flittig og konstant har fjernlånbestillinger, enkelte reservasjoner og står på venteliste, har jeg vært "heldig" og møtt på salg både i butikker og på nett, seinest bare for noen dager sida. Resultat: posten må til stadighet levere (noen skjødesløse (og sure?) postmenn trykker og stapper bokpakkene ned i postkassa mi så hardt at både konvolutt og bok blir revet opp og blir stygge), samboeren min må bære ("Nå detter arma mine av" har jeg hørt nokså hyppig), og arbeidsrommet mitt er mer rotete enn noen gang. Jeg har ikke en gang orka å få meg en skikkelig oversikt over alle de uleste bøkene, det frykter jeg er mye verre enn jeg tør å anta både i antall, sideomfang og pris.

Særlig på grunn av det siste halvåret, er det ikke så stor økning i den store (men velfylte) romanhylla (jeg har også fagbokhyller, barne- og ungdomsbokhyller, leksikonhyller, oppslagsverkhyller med flere). Totalt er det snakk om 147 romantitler (trilogier o.l. teller her som ei bok, og dem er det mange av), hvorav kun 20 er "nye" i år. Det er ikke mye. Men sett sammen med de 68 andre bøkene jeg har lest, vil jeg hevde at det ikke er så ille likevel. Og i tillegg kommer artikkelsamlinger og kompendier, utdrag og essays fra fjern og nær. Mengden lest stoff for hele året er nok for meg, som for de fleste av oss, mangedobla av det vi veit vi har lest (altså mye mer enn den "målte" mengden, antall bøker vi kan telle i hylla). Bare tenk på hver gang vi ser på nyhetene, sjekker e-posten, leser nettavisa, går i butikker, sitter på restaurant, ser på film, kjører bil, bytter mellom tv-kanalene...

Vel, nok om det. Jeg håper dere alle får ei fortsatt god førjulstid, med og uten bøker, og at stresset ikke tar overhånd. Julekosen, hva enn den måtte være for deg, er jo den som gjør jula fin!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar