tirsdag 17. mai 2011

Lesesirkel 1001 bøker

I løpet av sommeren og høsten, og forhåpentligvis ei god stund etter det også, vil jeg være med på en lesesirkel arrangert av Line, kalt Lesesirkel 1001 bøker. Det går ut på at de som ønsker det skal lese de samme bøkene på samme tid og blogge om dem på samme dato. På den måten vil vi både få lest mange "obligatoriske" klassikere, mindre berømte romaner og helt ukjente verk, og (forhåpentligvis) få til et litterært miljø med de bloggerne (og på de bloggene) som deltar. Det blir veldig spennende å lese mange ulike omtaler og litterære inntrykk - jeg tror variasjonen kommer til å være stor både i nivå, perspektiv og utbytte. Og jeg gleder meg!

Grunnlaget for utvalget av bøker er oppslagsverket 1001 bøker du må lese før du dør, og lista finnes blant annet her. Hvor mange har du lest? Merk deg at det er forskjellige lister! Det lureste er kanskje å velge seg ut ei liste, og heller ta det gjenstående etterhvert (med mindre en da er lei...). Jeg tror at jeg ved forrige opptelling ikke mer enn såvidt bikka 50 leste titler, og det er virkelig ikke mange. Jeg håper at lesesirkelen etterhvert vil bedre statistikken min.

Første forfatter ut er Marguerite Duras med romanen Elskeren. Bloggdato er 22. mai. Følg med på sida til Line for informasjon om flere forfattere, titler, datoer og blogger!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar