tirsdag 9. mars 2010

Kort om vinnere og tapere

Da var årets Oscar-utdeling vel overstått - til noens glede og andres forargelse. Jeg skal ikke bruke mye plass på det, sånn som andre bloggere har gjort, jeg vil bare skrive hvor glad jeg er for at en så utradisjonell kjendis som Jeff Bridges fikk prisen for beste mannlige hovedrolle. Han virker så jordnær og ekte, verken glamorøs, overlegen eller blærete. Det skulle ikke forundre meg om han er heller upåvirka av hele "stjernestatusen" og det den medfølger. Bridges (født i 1949) fikk prisen for innsatsen som den avdanka countrystjerna Bad Blake i filmen Crazy Heart. Sjøl om jeg hadde et aldri så lite håp om at Christopher Plummer skulle motta prisen for sitt portrett av Lev Tolstoj i filmen The Last Station, er jeg glad for at Jeff Bridges til slutt fikk den. Velfortjent!

Når det gjelder prisen for beste kvinnelige hovedrolle, som gikk til Sandra Bullock for innsatsen i filmen The Blind Side, er jeg ikke sikker på om det var riktig at hun fikk prisen nå (jeg heia på Meryl Streep og Helen Mirren). På en annen side: hun har vært aktiv i over tjue år og i manges øyne gjort en god innsats gjennom flerfoldige filmer. Jeg velger likevel å se på prisen som en slags "samle-Oscar", på samme måte som en kan motta Nobelprisen i litteratur enten for bok eller forfatterskap. Det som blir spennende nå, er å se om hun klarer å fortsette karrieren, eller om "Oscarforbannelsen" - altså det at det er vanskelig å toppe karrierens første høydepunkt, særlig for kvinner - hviler over henne også...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar